Voedings- en dieetadvies | Diabeteseducatie | Tabakologie

Isabel Malfait

Superfood tijdens de examens

Nu de examenperiode bijna aanbreekt, volgen hierbij 10 tips voor gezonde voeding voor studenten:

 

  • Eet voldoende: afslanken tijdens de examens is geen goed idee: wie te weinig eet, wordt moe en kan zich niet meer voldoende concentreren.

  • Sla geen maaltijden over: neem drie hoofdmaaltijden per dag (ontbijt, middagmaal, avondmaal).

  • Kies voor gezonde tussendoortjes: fruitsla, yoghurt, boterham, milkshake met vers fruit,...

  • Zorg voor voldoende energie via zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals bruin brood, volkoren graanproducten,...: zij geven geleidelijk energie vrij waardoor je langer efficiënt kan functioneren.

  • Drink voldoende: water geniet de voorkeur. Ook thee, ongezoet fruitsap,... kan een alternatief bieden. Vermijd alcoholische dranken. 

  • Vermijd energiedrankjes en dranken rijk aan cafeïne zoals koffie, cola,...: deze kunnen je kortstondig oppeppen, maar kunnen ook je slaap verstoren.

  • Zorg voor voldoende variatie: zo krijgt je lichaam alle nodige vitaminen en mineralen.

  • Vertrouw niet alleen op supplementen: het is belangrijker dat je gezond en gevarieerd eet.

  • Eet niet tussen je boeken: maak van de maaltijd een gezellig en ontspannend moment met sociaal contact.

  • Heb voldoende aandacht voor je voeding op de dag van je examen zelf: start alvast de dag met een goed ontbijt! 

 

Nutrisa is medeoprichter van:

 

Diabeteseducatie 

 

 

In OC De Stekke te Moorsele mocht ik vandaag een infosessie omtrent preventie van diabetes organiseren. Dit kaderde in het project "Halt2diabetes" in samenwerking met

...
 
 

Facebook