Voedings- en dieetadvies | Diabeteseducatie | Tabakologie

Isabel Malfait

Alternatieven in de keuken voor suiker

Te veel suiker innemen, kan leiden tot overgewicht, diabetes type 2, tandbederf..., maar welke alternatieven bestaan er zoal? Hierbij een overzicht:

  • intensieve zoetstoffen: dit zijn zoetmiddelen die GEEN calorieën leveren en die onze bloedsuiker NIET doen stijgen. Voorbeelden hiervan zijn aspartaam, acesulfaam K, cyclamaat, sacharine, sucralose (allen kunstmatige zoetstoffen) en stevia (plantaardige zoetstof).
  • bulkzoetstoffen: dit zijn zoetmiddelen die WEL calorieën aanbrengen, maar GEEN invloed hebben op onze bloedsuiker. Bekende voorbeelden hiervan zijn isomalt, lactitol, maltitol, sorbitol, xylitol en tagatose.
  • volgende zoetmiddelen leveren WEL calorieën en doen onze bloedsuiker WEL sterk stijgen: honing, ahornsiroop, agavesiroop, palmsuiker, maïsstroop, rijststroop en dadelstroop.

Wie lijdt aan diabetes of wie enkele kilo's wil afslanken, gebruikt dus best de intensieve zoetstoffen. Laat u niet misleiden wanneer u in de winkel producten koopt die "suikerarm" zijn en lees steeds op het etiket na welke alternatieve zoetstof gebruikt werd. Maar ook bij zoetstoffen geldt: niet overdrijven, alles met mate!

Voor alle advies omtrent voeding, bekijk de info op www.nutrisa.be of www.glucoconsult.be

 

 

Nutrisa is medeoprichter van:

 

Diabeteseducatie 

 

 

Op zaterdag 24 november 2018 geef ik een voordracht over gezonde voeding in de bibliotheek te Staden. Dit gaat door in het kader van "De

...
 
 

Facebook